www.facebook.com
איזור אישי

אודות פר"ח

פר"ח הוא תכנית לאומית להשפעה חברתית המערבת אלפי סטודנטים בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית. החונך מעניק לילד תשומת לב אישית, טיפוח ודגם חיובי לחיקוי ובכך מסייע לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו, לפתח הערכה עצמית חיובית ולשגשג.

פר"ח נולד ב-1974 ביוזמתו של ד״ר רוני עטר, שהיה אז דוקטורנט במכון ויצמן, ובהשתתפותו הפעילה של פרופ' חיים הררי מהמכון. רוני עטר הקדיש שש שנות התנדבות להקמת המפעל ולפריסתו בכל הארץ מהמרכז שבמכון וייצמן, עד להצטרפותו של המנכ"ל הראשון, עמי כרמלי, שהרחיב והעמיק את הפרויקט במשך למעלה משלושה עשורים. 

כיום פר"ח מקיף כ-12% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ורבבות של ילדים נזקקים. חיים הררי התמיד במשך ארבעים שנה כשותף פעיל בהרחבת הפרויקט וכיו"ר מועצת פר"ח.

חונכי וחניכי פר"ח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקרית שמונה ועד אילת. הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם, מלגת לימודים חלקית ו/או נקודות זכות אקדמיות.

בהיותו פרויקט החונכות הגדול מסוגו בעולם, פר"ח מספק השראה, ולעיתים  חומרי הדרכה, למפעלי חונכות דומים בכ- 20 ארצות בעולם.

 

מטרות פר"ח
  • לקדם, לטפח ולהעניק לכל ילד הזדמנות לממש את הפוטנציאל הגלום בו.
    בפר"ח אנו מאמינים כי הישגים לימודיים, השתלבות חברתית ואזרחות טובה, צריכים  ויכולים להיות נגישים גם  עבור כלל ילדי ישראל.
  • לסייע לסטודנטים במימון שכר הלימוד, בתמורה לפעילות למען החברה.
  • להעלות את רמת המודעות של ציבור הסטודנטים (מנהיגי העתיד) לבעיות של החברה הישראלית, ולרתום אותם למעורבות חברתית.   
  • להקטין את הפערים החברתיים והלימודיים בין ילדי ישראל.
אוכלוסיית היעד

חונכים

חונך הנו סטודנט הלומד לקראת תואר אקדמי מוכר באחד מהמוסדות המוכרים להשכלה גבוהה בישראל או הלומד לקראת תעודת הנדסאים במוסד המוכר ע"י מה"ט.

החונך מעניק לילד שאליו הוצמד תשומת לב, חום, דאגה, טיפול אישי, משמש כדגם לחיקוי, ומסייע לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

גם הסטודנטים חונכים יוצאים נשכרים מפעילותם בפר"ח. בנוסף לקבלת מלגה בגובה של כמחצית שכר לימוד בתמורה למעורבותם בפרויקט, זוכים החונכים לחוות תחושה של סיפוק ועשייה מעצם תרומתם לחברה.

חניכים

במסגרת פר"ח מוצמדים סטודנטים לילדים מכל רחבי הארץ, בגילאי בית הספר היסודי ועד התיכון.  כמו כן מסייע פר"ח לילדים בעלי צרכים מיוחדים כגון: ילדים שהוריהם מרצים עונש בבית כלא, ואחרים בעלי קשיים ומוגבלויות:  עיוורים, חירשים, כאלה הסובלים ממחלות כרוניות ועוד.

סטודנטים פועלים גם בפעילויות קבוצתיות עם מספר ילדים קטן (בין 3-5) ועד לכתה שלמה.

פר"ח פועל מתוך אמונה שלמה שהערנות למצוקות ולבעיות הקיימות בחברה הישראלית, שאותה מפתחים הסטודנטים תך כדי פעילותם בפר"ח, מהוות צעד חשוב לפתרונן ולצמצום הפערים החברתיים במדינה.

מבנה ארגוני

פר"ח בנוי כפירמידה הפוכה. בראשו עומדות מועצה והנהלה ציבוריות ומתחתן מנהלה ארצית הממוקמת במכון ויצמן למדע. מנהלה זו מפעילה שמונה מנהלות אזוריות הפזורות במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. כל מנהלה אזורית מפעילה קבוצת רכזים, שכל אחד מהם אחראי על כ-50 חונכים. הרכז "משדך" בין הילד והחונך לאחר שערך ראיונות מקדימים עם כל אחד מהם וכן ביקר בבית הילד, זאת- על מנת להבטיח התאמה מרבית בין הרצונות והצרכים של הצמד.מבנה פר"ח יוצר מסגרת תומכת המעניקה לכל המעורבים, ליווי והדרכה צמודה לאורך השנה.

 

פר